Tuesday, November 24, 2009

Allah lebih menyayangi...

Setelah sekian lama tak menulis, baru ni nak menulis balik. Alasan cliche aku macam biasa la - busy. But really, I AM BUSY!!!

Semalam, dalam lebih kurang jam 1.30 tengahari, aku dapat berita (thru SMS) dari 2 orang kawan aku yang anak kepada Ina (kawan kitorang since 1998) yang berumur 6 bulan telah kembali ke Rahmatullah pagi semalam (23 November 2009) kat Hospital Serdang.

Jam 2 petang baru aku perasan SMS yang kawan2 aku send tu. Masa terbaca SMS tu, tuhan je yang tau perasaan aku masa tu. Aku terus terduduk & terpikir ada ke kawan2 aku ni saje nak main2 dengan aku??? Terasa macam baru je pi potluck raya kat rumah Ina bulan 10 aritu, sembang2 dengan Ina & kawan2 yang lain, dukung baby Ina, makan2 ramai. Tapi lepas beberapa saat, baru aku sedar takkan la orang nak main2 hal hidup mati ni. Air mata aku terus meleleh...

Aku cepat2 solat Zohor & ajak my significant other pi hospital, tapi dia busy pulak, ada keje urgent. So aku pun pecut la sorang2 dari Bangi ke Hospital Serdang.

Terus ke Emergency Department, tapi Ina masih dalam emergency room. Aku & kawan2 yang lain terus menunggu.

At last, staf kat kaunter tu bagitau, arwah baby dah dihantar ke Jabatan Forensik. So kitorang pun terus bergerak ke sana. Masa ni aku belum sempat jumpa dengan Ina atau suami dia.

Masa kitorang menunggu kat depan Jabatan Forensik tu, baru la sempat jumpa Ina. Ya Allah, tak sanggup aku nak bercakap dengan dia, nak tatap muka dia. Nak tenangkan dia pun aku tak mampu sebab aku sendiri tengah menangis. Aku tau, aku sebagai kawan sepatutnya lebih kuat, tapi aku tak mampu.

Lepas lebih kurang 2 jam, baru setel urusan kat forensik (post mortem, polis amik statement, etc...). Masa tu baru la waris2 & kawan2 dapat tengok arwah baby untuk kali terakhir. Comel je muka dia, macam tido je. Muka sikit pun tak pucat, bintat2 merah bekas gigit nyamuk pun masih jelas kat dahi dia. Aku takleh tengok lama2 sebab air mata aku mencurah2 masa tu. Terpaksa keluar amik angin.

Arwah baby telah selamat dikebumikan malam semalam di Puchong.

----------------------------------------

Menurut kata Ina (& juga keputusan post-mortem), arwah baby meninggal due to milk aspiration (tersedak susu/susu masuk dalam lungs). Berlaku kat rumah babysitter. Dengarnya lepas bagi susu kat baby, babysitter tu tiarapkan baby (maybe untuk tidokan baby???), pastu dia pi sidai baju. Masuk rumah lepas daripada sidai baju, baru dia perasan baby dah biru.

Terus bawa ke klinik & call Ina, tapi doktor kat klinik tu pun takleh nak buat apa. Dia suh bawa ke hospital je. So diorang pun bergegas2 ke hospital (Hospital Serdang yang terdekat agaknya). Sebenarnya masa on the way ke hospital tu, jantung baby dah tak berdegup lagi.

Sesampai je kat Emergency Department, doktor pun bertungkus lumus untuk selamatkan nyawa baby. Lebih kurang setengah jam jugak la doktor berusaha, tapi memang dah sampai masa arwah baby dijemput oleh Allah, takde siapa pun yang dapat menghalang.

Ina ada juga cerita, pagi2 subuh semalam, arwah baby bangun awal, gelak2 tengok mama & papa dia, walhal sebelum2 ni arwah baby tak pernah pun bangun seawal tu. Rupa2nya dia dah tau dia akan tinggalkan mama & papa dia, dia nak tengok muka mama & papa dia puas2 sebelum dia pergi agaknya...

Walaupun aku bukan seorang ibu, tapi aku dapat rasakan apa yang Ina rasa. Seseorang yang kita sayang & jaga bagai menatang minyak yang penuh tiba2 pergi meninggalkan kita & takkan kembali lagi. Hakikatnya, seseorang itu hanyalah pinjaman dari Allah untuk kita - untuk dijaga sebagai amanah & dikasihi bagai anugerah yang tidak ternilai...

----------------------------------------

Untuk kawan2 blogger & non-blogger yang terbaca entry ni, tolonglah doakan kawanku Ina & suaminya supaya tabah & kuatkan semangat mereka. Athirah tiada galang gantinya.

Untuk Ina, kalau kau terbaca entry ni, percayalah Athirah akan menunggu kau & suami di pintu syurga dengan penuh senyuman.

Untuk Nur Irdina Athirah, Allah sangat menyayangimu... Semoga kau bahagia di sana...


p/s: To read on how to reduce the risk of sudden infant death syndrome (SIDS), please click here.


Image Hosted by ImageShack.us

4 comments:

husni said...

al-fatihah buat arwah.

memang susah untuk terima tentang kematian. tambah-tambah orang yg kita sayang..

moga kak ina dan suami tabah mengharungi hidup mendatang.

Penjejak said...

sedih nyer citer ni... please follow up apa terjadi dgn babysitter tu lepas tu? Is that the babysitter being sued, or... the parents just forgive the mistake done by the babysitter? This case is serious. Your baby died not in your hand, but in others hand, it's tragic !

al-qamar said...

husni,
insyaAllah... kita doakan diorang sama2...

al-qamar said...

penjejak,
aku tak tau apa yg jadi kat babysitter tu. buat masa ni tak sesuai aku nak tanya pada Ina, dia tgh bersedih kan... apa2 pun, kalau aku tau nanti aku bgtau ko oke...

Bantulah Saudara Kita di Palestin. Boikot Israel!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin