Showing posts with label Luahan. Show all posts
Showing posts with label Luahan. Show all posts

Wednesday, August 11, 2010

Azam Ramadhan

Pejam celik pejam celik, dah masuk hari pertama Ramadhan dah kita ye. Zaman sekarang ni memang cepat je rasa masa tu berlalu kan?

Pagi tadi korang bersahur apa ek? Aku sahur capati dengan sambal sardin, sedap tau!!!

Aku memang tak pernah ada azam tahun baru, tapi azam Ramadhan memang tiap2 tahun ada. Cuma berjaya dengan tidak je (aku hamba yang lemah, huhuhu...). List aku basically sama je tiap2 tahun:

1. Menjaga deria dengan sesempurna yang boleh. Makna kata, jangan join gossip group kat office, jangan tengok rancangan2 gossip artis, cerita2 tahyul & yang seumpamanya, jangan bercakap2 kosong, etc. Eh korang, telan air liur, korek hidung & korek telinga tak batal puasa ek, hehehe...

2. Rajin2 menunaikan solat tarawih, tak kira la sama ada di masjid atau di rumah. Selama ni nak dapat solat tarawih at least 4 kali seminggu pun aku liat, uwaaaa!!!!! Kalau aku ada anak kecik, boleh la kata tuntutan menjaga anak kecik tu lebih afdhal daripada solat tarawih, ini aku cuma ada anak mata, anak tekak & anak rambut je, uhuk uhuk!!

3. Lipatgandakan masa untuk membaca Al-Quran. Kalau boleh nak khatam satu Al-Quran setiap kali Ramadhan, tapi kalau dapat baca 5-10 minit setiap kali sebelum/selepas solat pun dah rasa bersyukur sangat2 dah.

3. Berjimat dalam perbelanjaan makanan. Jangan ngada2 nak beli itu ini, especially masa kat pasar Ramadhan tu... itu nafsu je lebih, padahal masa berbuka tu nanti, makan kuih 3 ketul pun dah sendawa, burppp!

4. Jangan tido lepas bersahur & lepas solat Subuh, especially pada hujung minggu. Aku tatau la kenapa dengan aku ni, memang favourite activity aku adalah tido, hehehe...

5. Buat lebih kebaikan, sama ada terhadap diri sendiri, suami, keluarga atau orang2 yang tak dikenali. Kalau ada orang mintak sedekah tu, jangan banyak soal, bagi je seberapa yang ikhlas & termampu. Kalau dia tipu kita, itu hal dia dengan Allah (Statement ni aku pinjam dari status update seorang rakan di FB. You know who you are friend. If you read this, please leave a comment ya :D).

6. Banyakkan bersabar, especially kalau dilanda musibah, atau kalau terjumpa driver yang bawak kete macam orang tak tahan nak terberak, atau terjumpa driver yang suka potong queue, atau 'ter'bersembang dengan officemate yang tak tau bila nak stop & benda2 yang seangkatan dengannya...

7. Buang rasa benci di hati & maafkan orang2 yang buat silap kat aku. Tapi bila aku dah maafkan tu, jangan la pulak amik kesempatan lagi, kang ada yang kena luku kepala tu kang! Kurang kualiti la pahala puasa aku nanti :(


Untuk kawan2, marilah kita meningkatkan tahap & kualiti puasa kita tahun ni. Manalah tahu Ramadhan yang ni jadi Ramadhan terakhir utk kita, so we should make the best of it!

Apa yang penting, kita kena konsisten supaya amalan baik yang kita dok buat masa bulan Ramadhan tu berkekalan kita buat sampai ke anak cucu bila2. Amiinnnnn....



Image Hosted by ImageShack.us

Friday, July 30, 2010

Setelah sekian lama...

Salam....

Ntah tak tau kenapa semenjak dua menjak ni macam takde mood je nak update blog. Tapi nak blogwalking tu memang sentiasa ada mood, cuma malas nak tinggalkan jejak je :D

Semalam aku sudah gaduh sama satu mamat sengal (MS) di alam maya. Gaduh pasal apa tau? Gaduh pasal infinity downline (ID) a.k.a. login FB dapat RM100, hahaha! Korang yang ada akaun FB sure pernah dengar kan pasal benda alah ni? Mesti ada je kawan2 di alam maya yang cuba nak tag nama korang kat gambar duit berkepuk2 la, gambar simbol dollar tu la, etc etc...

MS tu bukannya aku tak kenal, my significant other pun kenal. Kalau dengan orang aku tak kenal, tak kuasa aku nak berdebat poyo2 nih.

Tapi kenapa aku mau gaduh sama itu MS? Sebenarnya aku bukan nak gaduh sangat pun, just nak bagi reminder je kat dia pasal keraguan yang dipraktiskan dalam sistem ID tu, jadi lebih baik dielakkanlah. Yelah, kononnya kan kawan2, so kita wajib ingatkan orang2 sekeliling kita especially family members & friends pasal baik buruk sesuatu benda jika kita dah tau. Tapi yang jadi gaduh tu sebab mungkin ayat2 aku 'mengguris' hati & perasaan MS, dan telah 'mencalar' maruah & ketinggian akal fikirannya yang dia sanjung tinggi selama ni, hehehehe...

Aku lupa lak nak print screen sesi 'pergaduhan' (Macam poyo je aku ni, uweekkk!) aku dengan itu MS. Kalau tak, boleh la tayang kat sini kan :p

My significant other tak cakap apa2 ke? Bila dah tau, dia just geleng kepala je. Tak marah aku pun, cuma mengingatkan lain kali jangan layan orang sengal macam tu (See??? My significant other pun ada sikit tak suka sama itu MS sebab pernah ada pengalaman buruk dengan dia sebelum ni).

Nak tahu lebih lanjut tentang keraguan dalam sistem ID, boleh rujuk di sini, sini dan sini ek.


Haaa.... Ada satu lagi hal yang menyebabkan MS tu sangat bengang sama aku. MS tu ingat aku tak tau ke hutang lapuk dia kat my significant other yang tak langsai2 lagi tu, dah berapa tahun dah ni??? Nilainya memang tak seberapa, tapi hutang tetap hutang, cuma my significant other tu dah letih dengan perangai MS sekor ni, jadi dia senyapkan aje.

Cerita pasal hutang tu macam ni. MS ni berhutang dengan my significant other dalam beberapa ratus ringgit (tapi tak sampai RM500). Konon2 nya nak bayar full cepat2, tapi harammmmm... Dia bayar sikit, pastu senyap, bayar lagi sikit, pastu hilang. Nak kata orang tak berduit, tengok dressing macam stylo gitu, kete pun boleh tahan gak hebat.

Last2 MS tu buat apa tau? Dia suruh my significant other kutip balance hutang dia (si MS tu) kat dua orang mamat lain, aku gelar mamat A & mamat B. Kebetulan mamat A & mamat B ni berhutang dengan si MS ni & jumlah hutang mamat A & mamat B sama macam jumlah hutang si MS kat my significant other. Eh, boleh paham ke ayat aku nih?

So, nak dijadikan cerita, mamat A memang terus bayar kat my significant other. Tapi mamat B pulak yang bertangguh2 bayar sampai la sekarang.

Yang aku geram tu, ada ke patut MS yang hutang kat orang, tapi dia boleh pulak main suruh2 orang yang bagi hutang kat dia (my significant other la tu) supaya gi kutip hutang kat orang yang berhutang dengan dia. Waaa.... Ayatku sudah jadi ayat pening2 lalat gitu.

Masa nak balik rumah tengahari tadi (hari ni kan Jumaat, rehat lama), my significant other bagitau aku si MS tu mintak no akaun dia, dia nak transfer amaun yang dia hutang tu ke akaun my significant other. Aku angguk je, tapi memang puas hati aku. So lepas ni my significant other tak payah nak tagih2 hutang kat mamat B tu lagi, pandai2 la si MS tu nak mintak balik duit dia kat mamat B :D

Teruk ke aku buat macam tu ek?



Image Hosted by ImageShack.us

Monday, May 31, 2010

Oh Palestin...

Salam...

Nampaknya sekarang ni, aku percaya ramai di antara kita semua tengah sedih & marah & meluat dengan tindakan israel laknatullah menyerang Freedom Flotilla yang cuma membawa orang awam yang terdiri daripada aktivis dan orang awam daripada pelbagai NGO yang termasuk di dalamnya mereka dari pelbagai negara dan agama, yang membawa bekalan makanan, ubat-ubatan & yang seumpamanya untuk penduduk Palestin.

Israel tu dah memang jahat kan, jadi diorang takde terkesan apa2 pun bila diorang serang orang awam yang tak bersenjata. Diorang tu kat akhirat memang sah2 la rugi (memang neraka itu destinasi terbaik untuk israel laknatullah), kat dunia pulak mungkin diorang untung untuk short term je. Long term, pasti merekalah yang rugi serugi-ruginya...

Tapi, macam mana dengan kita2 yang mengaku beragama Islam ni? Apa yang kita dah sumbangkan untuk saudara kita di Palestin? Adakah kita pun nak jadi orang yang rugi macam si israel tu?





Ya Allah Ya Tuhanku, Kau selamatkanlah mereka. Kau kuatkanlah semangat mereka sepertimana Kau menguatkan semangat rakyat Palestin yang diberkati. Kau kuatkanlah juga iman & semangat kami supaya sentiasa istiqamah dalam usaha kami menentang israel. Juga jadikanlah kami hamba yang mampu melawan hawa nafsu keduniaan yang sentiasa ada dalam hati kami. Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya kami ini hamba yang sangat lemah imannya...




Image Hosted by ImageShack.us

Thursday, November 5, 2009

Balik keje malam...

Aman damai gila opisku hari ini. Mana taknya, semua kat Awana Genting Highland tengah sibuk berbengkel. Aku sorang2 je dalam bilik aku ni, yang lain semua berada dalam kabus, hehehe... Best gila oke dok sorang2 camni, takde gangguan. Bos2 aku pun ada kat bengkel tu. Kalau ada orang tepon bilik aku ni, aku nak buat2 pekak tinge je, buleh gitu? :D :D

Ada orang tanya aku, "Diorang semua pi Genting. Awat ko tak pi pulak? Bukan ke ko orang kuat bengkel tu ke?". FYI, aku ni kiranya 2nd important person la untuk kelangsungan perjalanan bengkel tu selepas bos aku, wakakaka!!!

Bukan aku tamau pi, tapi semalam 4/11 aku kena bertugas kat Parlimen. Bengkel tu pulak start since Selasa 3/11 sampai arini 5/11. So kiranya aku kena pi Parlimen tu hari yang tengah2. Tak kuasa aku nak ulang-alik 3 hari berturut2, dah le aku ni memang cepat letih.

Aku pi Parlimen tu kejenya bukan jadik YB yer kawan2, tapi kena mencatat kot2 ada soalan/isu/usul berbangkit dari YB2 dalam Dewan Rakyat nun.


BOSAN HOKEHHH!!! TAK BEST LANGSUNG!!!


Tinge nak kena alert je takut terlepas dengar. Partner aku masa bertugas tu sorang officer dari Jabatan Kimia PJ.

Aku ni nama je dah kali ketiga bertugas kat Parlimen, tapi macam blur gila (Sebab bertugas pun 2-3 tahun sekali). Sebbaik pegawai dari kementerian tu tersangatlah friendly, bagi briefing apa2 yang patut kat aku & partner kimia aku tu.

Cuma satu je yang best sikit berbanding dua kali yang aku bertugas sebelum ni - kali ni geng PR ramai dalam Dewan Rakyat, so biasa la insiden tinggi2 suara, gaduh2 tu. Kalau yang dulu2 tu, semua dok yes boss, yes boss je, macam takde pendirian & pendapat sendiri je. Tapi sekarang ni bila dah kena sergah sikit2 dengan geng PR, baru la panas punggung tak senang duduk. Tapi oke whaaattt.... Ada check and balance antara satu sama lain, especially untuk pihak majoriti la.

So siapa kata pembangkang ramai tak bagus? :P

Antara isu2 yang diorang timbulkan - isu caj extra untuk kad kredit (Macam yang PM cakap masa bentang bajet 2010 aritu), isu royalti vs wang ehsan untuk rakyat Terengganu & Kelantan, isu pengundi hantu, isu pembangunan di kawasan pedalaman Sabah & Sarawak, isu persijilan halal, isu dana untuk penggiat dakwah vs penggiat seni, etc etc...

Tapi isu yang paling panas of course la isu royalti minyak untuk Kelantan & Terengganu. (Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama2 mencuri. Eh, ke terbalik ek? Mencuri dulu baru cakap bohong kot? Hehehe... Jangan marah haaaa...)

Time kurang panas, kelopak mata aku ni macam ada setan dok bertenggek atas tu, ngantuk gila. Makan gula2 pun tak jalan. Partner kimia aku tu dah berapa kali terlelap.

Time panas orang bertekak2 tu, buntang pulak mata aku ni, hihihi!

Tapi kalau korang nak tau, diorang ni gaduh2 manja je aku rasa... Sebabnya kan, kat dalam Dewan Rakyat tu kemain la gaduh, hentak2 meja bagai. Tapi time break, boleh pulak diorang ni dok semeja, sembang gelak2, macam takde apa2 yang berlaku je. Ada tu, siap boleh belanja nasi lemak pulak kat geng sebelah. Rasa macam pelik la pulak, kan?

Tapi aku nak bersangka baik. Aku anggap diorang ni gaduh2 dalam 'waktu bekerja' je. Luar waktu tu, kalau diorang sembang2 pun, tak masuk bab politik agaknya. No hurt feelings... Agaknyalah. Kalau tak betul, wallahua'lam, aku pun tatau...

Makanan kat cafe parlimen tu pulak, mahal la jugak. Bayangkan teh o secawan regenya RM1.50. Nasi lauk bodoh2 je dah RM4.50, haduiiii... wajib isi borang claim ni! Tapi dua kali sebelum ni aku rasa lagi mahal tak ingat, so kali ni murah sikiiiiiit je daripada yang dulu2 tu.

Nak tau apa pengalaman aku yang paling tak best bertugas kat Parlimen kali ni? Diorang abis bersidang kul 10.45 mlm.

Diulangi, 10.45 MALAM!!!!

Hilang akai apa?

Dah abis tu, bukannya aku & partner kimia aku boleh balik terus. Kena report kat pegawai kementerian tu lagi. Taip balik apa2 isu yang kitorang catat tu (Kalau ada laptop sendiri/opis, baik bawak, pastu boleh la taip terus apa2 isu tu. Malangnya, laptop baru aku baru sampai hari ni, hihi), pastu sign, pastu dia fax ke opis dia kat Putrajaya. Tengah2 dok menaip tu (Aku buli partner kimia aku suruh dia taip sebab dia baru first time bertugas, jahat tak?), guard dah jenguk2 dalam bilik sebab dia nak kunci pintu dah. Apa lagi, kalut la kitorang bertiga.

Siap2 semua dalam kul 11.05 minit. Turun tangga dari bilik kementerian tu nak ke pintu keluar, gelap gulita. Diorang dah tutup lampu, huhuhu!!! Tangga pun gelap. Terpaksa la aku melangkah dengan langkah yang ayu & berhati2...

Jalan sampai ke kete, dalam kul 11.10. Start enjin, terus vroooommmm balik umah. Kul 11.35 dah sampai umah. Less than half an hour you.... Gile cepat oke, heheheh! Kat KL still banyak kete, so aku bawak dalam 80-90 km/j je. Tapi lepas je tol Sungai Besi, aku pun mula la tekan sampai 130 km/j all the way (Dalam highway aje la...).

Tapi kan, ada ke speed trap malam2 buta tu ek? Kang tak pasal2 sampai je surat saman kat umah :P

Sampai umah, sempat berFB dulu, pastu isi perut sikit, pastu basuh muka, pastu baru tido. Sebbaik le aku dah siap2 solat Isyak kat Parlimen sebelum balik, huhuhu!!!

Till my next entry...

Adios amigos!


Image Hosted by ImageShack.us

Tuesday, September 29, 2009

Sengal otak

Ntah la, tatau kenapa, dah seminggu lebih Ramadhan berlalu, otakku masih la sengal2 sampai tatau nak update apa kat blog ni, hehehe...

Orang lain semua sibuk letak gambo raya memasing. Aku je yang tak amik gambo.

Tahun ni aku beraya kat rumah mertua kat Taiping. Oke la.. Nak kata meriah sangat, takde la. Tapi kakak ipar aku bersalin anak kedua betul2 lepas azan maghrib hari Sabtu. Baby girl. Baby 1 Syawal 1430H, hehe... Best kan? Every year dapat cuti masa birthday :)

Nak amik gambo baby pun terlupa (segan pun ye jugak), tu yang sedih tu... Kalau tak, boleh tepek kat blog. FYI, setakat raya keempat aritu, baby belum ada nama lagi. Maybe sekarang dah ada nama...

Antara sebab2 tak amik gambo masa raya adalah:
  1. Aku adalah agak2 pelupa nak keluarkan kamera dari tempat persembunyian dia sejak akhir2 ni.
  2. Family mertua aku ni bukan pesen suka2 nak amik gambo (tak macam family aku, orang baru bangun tido pun boleh di 'candid camera' kan).
  3. Mak pak baby girl tu takde plak nak excited2 amik gambo baby. Kalau aku yang ter'over' excited, tu apa maknanya tuh? Huahuahua...

Oleh itu, disebabkan kehadiran baby baru, kitorang pun tak banyak beraya. Lagi ramai orang yang datang beraya (sebab nak tengok baby baru).

Ingat nak pi umah Tok (ibu kepada mak mertua) kat Beruas, & bawak dia ke Taiping, tapi belum pun sempat kitorang nak gerak ke sana, Paksu call kata dia akan amik Tok & hantar ke rumah mak mertua aku...

Yang aku pasan kat Taiping ni, time raya2 pun Tesco & Taiping Sentral boleh penuh, majoriti pakai baju raya lip lap lip lap...

Aik??? Orang dari bandar balik kampung pun nak pi Tesco gak ke? Tempat korang takde shopping complex beso2 agaknya kot... (eleh, aku pun pi Tesco gak, kalau tak cemana boleh tau ramai orang pakai baju raya kat Tesco tu, tapi aku pi Tesco tak pakai baju raya la, hihihi...).

Teringat lak raya 2 tahun lepas, kat Taiping, aku ternampak ada satu family 4 orang, makan kat KFC masa lunch, siap berbaju melayu bersamping bagai!!! Pelik betul aku menengoknya. Ye la, takkan takde orang masak rendang ke, ketupat ke, laksa ke, apa2 ke kat rumah diorang ek?

Ntah le...

Udah2 le setakat ni. Kepala dah sengal balik.

Esok2 update lagi...


Image Hosted by ImageShack.us

Monday, August 10, 2009

Perodua oh Perodua...

Minggu lepas, kilang Perodua kat Rawang ada buat Merdeka Sale. Sebenarnya sale ni untuk staf Perodua sahaja, tapi ada la sorang staf ni memang kitorang kenal, dia yang ajak kitorang datang kot2 ada benda yang nak dibeli (kalau dia tak bagitau, memang kitorang tak tau!). Aku bagi nama kat dia as 'A' je ek.

So bergeraklah kitorang ke Perodua Rawang sejak awal pagi... sampai kat Rawang dalam jam 9.15 pagi. A tak sempat tido lama kitorang pulak sampai (dia baru balik dari syif malam, malam sebelumnya). Dari rumah A, kitorang ikut kereta dia ke Perodua.

Sampai2 di destinasi, pak guard suruh kitorang pergi ke ruang lapang kat depan office (tak pasti office apa, admin ke sales ke...). Diorang bukak khemah jualan kat situ.

Kitorang pun terus la pilih barang apa nak beli. Ingat nak beli bateri (sebab bateri yang tengah pakai sekarang ni dah dua tahun lebih), rim tayar satu set (sebab beberapa bulan lepas, ada rim yang retak), spark plugs, first aid kit & wiper blade untuk cermin belakang.

Dah pilih2 barang (dari katalog & list barang2 sahaja!), kitorang pun amik order form untuk diisi. A tolong isikan form tu sebab nak pakai nama dia (dia kan staf...) & dia pun ada gak nak beli barang untuk diri sendiri. Antara item2 yang perlu diisi macam nama barang, item code & discounted price.

Isi punya isi, kitorang pun mencari2 le siapa yang responsible untuk terima order form tu. Last2 keluar sorang pompuan ni dari office tu. Pompuan tu kata, gi bayar dulu kat sorang budak laki kurus ni, nanti boleh setelkan amik2 barang.

Alahaiii... lembabnya la hai budak laki yang nak terima bayaran tu (kitorang bayar pakai kad kredit). Lepas dah bayar, budak laki tu suruh gi jumpa pompuan yang kitorang jumpa masa bawak order form tu.

Pompuan tu amik form tu, dia kata petang karang dalam kul dua datang balik untuk amik barang2. So kitorang pi la makan2 lepak2 baca suratkhabar & solat.

Dalam kul dua gitu, kitorang gerak semula ke Perodua. Ada sorang pompuan lain amik form kitorang. Dia check dalam sistem. Tengok2, ada plak barang2 yang takde. Takde tu ada yang bermakna barangnya ada tapi takde dalam sistem & ada jugak yang bermakna barang tu memang out of stock!

CISSS!!!!

Pastu pompuan tu cepat2 masukkan item code yang asalnya takde dalam sistem, ke dalam sistem. Oke, bagussss... So maknanya kitorang boleh beli barang tu.

Abis, barang2 yang out of stock tu cemana? Kad kredit dah swipe. Dia kata boleh kensel amaun yang dah swipe tadi, tapi rupa2nya budak laki yang lembabsss itu dah buat payment settlement dengan bank. Aiyarkkk!!!

Kitorang cakap nak cash refund. Dia kata akan bagi refund hari Isnin (hari ni la!) masa nak amik barang nanti.

WHAT???!!!??? AMIK BARANG HARI ISNIN??? BUKAN HARI NI KE DAPAT BARANG???!

Masa ni aku dah bengang2 dah. Ye la, apasal masa pilih barang atau masa nak bayar tadi takde sorang pun yang bagitau pasal ni? A pun dah bising2 sebab hati dah panas, dia dah bercekang mata tak tido semata2 nak beli barang. Dah la suruh kitorang datang balik petang tu, katanya untuk 'amik' barang. Apa daa...

Kitorang tak kira, kitorang nak jugak cash refund tu hari ni. Akhirnya pompuan tu mengalah, terpaksa gak bagi duit tu kat kitorang (dia dah boring kot kitorang asyik desak2 dia, kehkehkeh!).

Last2 ada sorang laki ni (nampak macam gaya bos kat office tu je...) bising2 kat staf kat office tu sebab tak bagitau kat customers yang barang2 boleh amik pada hari Isnin sahaja.

Bayangkan orang yang beli 3-4 hari awal daripada kitorang. Duit dah bayar, tapi barang tak dapat2. Duit orang nak cepat, bagi barang lambat... Ada ke patut? Lembabssss tahap gaban!!!

Hmmm... apa boleh buat, terpaksa la tunggu Isnin. Dah plan dah, lepas kerja terus gegas gi Rawang amik barang.

Sehari lepas gi Perodua yang lembabss itu, tiba2 A tepon my significant other kata dia dah amikkan barang2 yang kitorang beli. Eh? Semalam kata boleh amik hari Isnin, cemana boleh dapat awal ni?

A kata rupa2nya ramai gila staf lain (termasuk kawan2 A) yang dah bising2 kat staf kat office tu & diorang kata diorang nak amik barang hari tu jugak. Kira ala2 mini demo la kot kat depan office tu, hehehe... Tu yang diorang terpaksa gak bagi barang2 awal dari yang sepatutnya.

Padan muka!

Kitorang yang memang kebetulan tengah ada kat Jusco Taman Equine, terus bergegas ke rumah A kat Rawang.

Alhamdulillah, barang semua selamat sampai ke tangan kitorang... Tapi yang kelakarnya, rupa2nya Perodua jual bateri tanpa asid, kering je, hahahaha!!! Bateri tu cap Yokohama (cap bagus kot ni..). Tapi budussss betul la jual bateri takde asid.

Kitorang bawak bateri tu pi kedai dekat2 area rumah kitorang. Orang kedai tu tolong masukkan asid, tolong charge sampai panas, pastu terus pasang ke kereta. Orang kedai tu tanya mana kitorang beli bateri kering kontang tu? So kitorang bagitau la beli kat Perodua Rawang. Dia tanya lagi berapa harga? Kitorang cakap RM180 (tu harga asal, mahal kan? Tapi harga diskaun RM122...). Orang kedai tu kata mahal gila (memang pun!), sebab dia pun jual bateri cap Yokohama, siap dah ada asid, boleh terus pakai, harga cuma RM150.

Pasni tobat dah, tamau gi lagi sale Perodua. Staf sendiri pun dia boleh treat macam tu, agaknya cemana la diorang akan treat customer biasa macam aku & korang2 kat luar tu...

p/s: Apa2 pun, tahniah kepada staf Perodua Service di Balakong. Aku tak tau apa korang dah buat, tapi memang hilang terus bunyi2 pelik yang kereta comelku buat sejak setahun dulu. Dah gi 5-6 bengkel pun masih tak oke2, tapi korang berjaya!!! Pastu aku tak tau tuning apa yang korang dah buat kat kereta aku, tapi makin save minyak lah! Best, best!!!


Image Hosted by ImageShack.us

Monday, August 3, 2009

Oh remote control astro ku

Remote control astro rosak. Biasa la, kadang2 terjatuh la, kadang2 terhempas la.

Abis hampir semua butang2 kat sebelah kanan takleh guna, sedih!!!

Pi beli remote astro baru (bukan yang ori la tapi...), harga RM29.90, tengok2 takleh pakai jugak.

Esoknya bawak balik pi kedai tu, mintak refund, tapi tak dapat, so kitorang pulangkan remote control tu balik & amik barang2 lain yang berharga RM29.90.

Semalam, pi Mydin, saja2 cuba try test beli remote control yang harganya pun cuma RM9.90. Masa tu dah pikir dah, kalau tak oke jugak, takpe lah, lagipun murah je...

Sampai rumah, terus test remote control tu.

YESSSSS!!!!!

Haiiii.... yang murah jugak yang oke yerrr...

Tapi tengok la berapa lama boleh tahan, maklumlah barang murah.

Tapi takpe. Lepas ni, sure akan jaga remote control baru tu bagai menatang minyak yang penuh :D


Image Hosted by ImageShack.us

Friday, July 31, 2009

Luahan perasaan (korang taknak baca pun takpe...)

Ada orang ingat aku pedajal dia. Huh??

Haissshhh!!! Tak kuasa la nak pedajal2 orang ni.

Mulut aku memang jahat sikit kadang2 tu, but pedajal2 orang ni is not my thing la babe!

Dia ingat aku yang letak dia satu bilik dengan seseorang yang pada dia menyusahkan dia (dia tak menyusahkan orang ke?).

Siap serkap jarang kat member aku lagi, nak tau sama ada aku ni memang sengaja pedajal dia atau tak.

Siap cakap kat member aku, "Hmmm.. kalau kali ni kena pedajal lagi, nampaknya kursus bulan 11 nanti akak malas la nak gi". Ayat ala2 orang nak merajuk je kan? Aku kena pujuk ke? Hahaha!!!

Taknak gi, lagi bagus! Tak memeningkan kepala otak aku & orang2 sekeliling kau. Lagipun kau bukan terlibat pun dengan kursus tu, cuma big boss dah arahkan semua orang kena gi, so kau pun gi la kan. Lagipun tu la agaknya satu2nya masa kau utk jalan2 makan angin sambil cuti dari kerja kau...

Hellooooo!!! Aku bukan kerja HR oke!!! Kau gi la tanya orang kat HR siapa yang letak kau dengan orang yang kau tak suka tu. Ntah2 orang tu pun tak suka kat kau, tapi orang tu cool je, siap boleh senyum2, sengih2 lagi youuuu...

Lega betul dapat lepaskan perasaan kat sini.

To those who knows who I was talking about (atau tau samar2), please keep it to yourself. You know who you are, mister. I'm counting on you tawww...


p/s: aku dah fed-up kerja macam orang HR walaupun tu bukan kerja aku!!!


Image Hosted by ImageShack.us

Thursday, July 2, 2009

Kenapa la b**g*p sangat

Pagi2 aku dah bengang. Bengang sebab ada manusia2 dalam dunia ni yang tak reti gunakan public toilet dengan betul. Public toilet ni merangkumi la yang kat shopping complex, kat office, kat R&R, etc etc...

Yang aku nak cerita ni kat office aku.

Kat office pagi2 tadi aku sakit perut, so berlari-larian la aku ke toilet (pengakuan berani nih, hehehe...). Sampai kat toilet, aku nampak ada sorang budak pompuan tengah sibuk betulkan tudung kat depan cermin. Aku rasa dia ni student LI sebab tag dia lain daripada tag untuk kakitangan.

Ada dua toilet booth kat dalam tu. So aku pun masuk le ke dalam booth yang aku biasa guna. Tengok2, ada serpihan2 najis kat dalam tu lubang tu. Terus le aku keluar balik, tak selera betul!

Selama ni aku tak berkesempatan menegur atau menanya sesiapa kot2 diorang ke yang flush tak bersih tu, tapi disebabkan ada budak pompuan kat dalam toilet tu, aku pun terus le menanya:

Aku: Tadi adik ke yang guna tandas ni?
Budak pompuan (BP): Ha'ah.
Aku: Akak rasa adik kena flush lagi sekali tu.
BP: Flush tu tak berapa kuat... (sambil tersengih2 macam kerang busuk)
Aku: Memang pun. So, sebelum keluar tu kena la tengok dulu lubang tu dah clear ke belum. Kalau belum clear, tunggu air dalam tangki flush tu penuh, pastu flush lagi sekali.

Aku masuk ke booth lagi satu.

Sementara tu, aku terdengar budak pompuan tu dok menarik tali tangki flush tu 2-3 kali. Air tamau flush (Memang la sebab tangki tu tak penuh lagi dik oiii!!! Sabar le sikit!!!). Kali ketiga baru berjaya flush.

Lepas aku keluar dari toilet booth, aku sempat mengintai dalam booth satu lagi tu. Ada lagi serpihan kecik2 yang tertinggal, adoiyaiiii....

Budak tu (& ada jugak beberapa orang lain) mesti kes lepas flush takde tengok dah lubang jamban tu, terus je bukak pintu, terus keluar.

Dik, tolong le baca reminder yang ditampal oleh sorang hamba Allah (terima kasih banyak2, jasamu sentiasa dikenang walaupun ramai orang tak reti bahasa dalam dunia ni) dalam booth tu. Takkan orang tu tampal reminder tu tanpa sebab kot???

Ni nak cakap sikit. Memang aku pernah dengar orang cakap, kalau melepas jangan tengok najis tu, takut gelap hati. Siapa suruh ko tengok time tengah melepas tu? Yang penting, lepas melepas tu, & lepas flush, silalah ambil sedikit masa, lihat dalam lubang jamban tu clear atau tidak. Kalau belum clear, silalah ambil masa lagi sikit untuk flush lagi sekali.

Kalau mengejar masa sangat, tolong le usahakan supaya tangki flush tu cepat sikit penuh. Kata dah belajar tinggi2, takkan le benda simple camtu pun takleh fikir...

Tiba2 aku teringat kat sorang 'kawan' kepada my significant other. Katanya, "Orang2 masuk U ni kesedaran siviknya tinggi, takde nye nak buat benda2 tak senonoh camni. Yang takde kesedaran sivik ni orang yang tak belajar tinggi je".

Mana ada encik oiii!!! Sebenarnya ko tu yang berlagak bagus sangat sebab dalam kampung ko, ko la antara bintang harapan sebab berjaya masuk U walaupun course yang ko ambik dulu tu course tah hapa2.

Sorry, melepaskan perasaan pulak pagi2.

Ok la, sekian entry kisah bengang aku pada pagi ni.

Image Hosted by ImageShack.us

Thursday, June 25, 2009

Cian perut saya...

Aku rasa semalam aku makan banyak daripada kebiasaan.

Mana taknya, pagi sarapan nasi lemak & telur goreng - mula2 plan taknak beli nasi lemak sebab dah tau ada minum pagi pukul 10, tapi disebabkan lapar yang amat, kena gak beli (alasan!).

Pukul 10 makan laksa johor - semalam & Selasa, department aku buat self-inspection, so kakak kerani order la makanan untuk santapan para auditors & auditees, tapi aku makan sikit je sebab still kenyang & dah tau tengahari ada makan special.

Tengahari lak makan satay, nasi impit, kuah kacang & mihun. Siap tapau lagi you... :) - Ada orang belanja 500 cucuk satay & yang seangkatan dengannya. Still aku makan sikit jugak sebab kenyang lagi. Tu la pasal aku tapau part aku bawak balik rumah, hehehe...

Petang makan makanan2 yang ditapau tu - panaskan dalam microwave, makan dengan my significant other, pastu dua2 kenyang sampai la pagi tadi. Ni kira dinner la ni.

Banyak tak? Makan bukan hobi aku, so sekali-sekala makan banyak macam ni, rasa macam nak pecah perut ni.

Taubat dah, lepas ni taknak paksa diri makan banyak2, kesian kat perutku, huhuhu...


Image Hosted by ImageShack.us

Sunday, June 7, 2009

Rindunya kat UKM... (part 1)

Rabu & Khamis yg baru lepas ni, pi berkursus kat UKM-KCKL. Wahhhh!!! Tempat lamaku, rindunya!!!! It's been 8 years since I've graduated from university. Dah tua bangka dah rupanya... Bila la nak sambung master ni... Pemalas betul!

Taknak cerita pasal kursus. Ala, kursus biasa je, anjuran Fakulti Farmasi & DKSH (sambil2 company tu promote equipment).

Nak cerita pasal UKM-KCKL je. Sejak 8 tahun yang lepas:

1. Jabatan Farmasi yang dulunya di bawah FSKB, sekarang dah jadi FAKULTI Farmasi. Hebat!

2. Dekan FSKB ku yang terchenta pun sudah berubah. Time aku dulu Prof Azman (ajar subjek biochem) yang dekan, sekarang Prof Norhani (opto).

3. Pintu kecik dekat2 dengan kafe yang kitorang dulu2 selalu guna sebagai shortcut dari UKM ke IMR kat sebelah tu dah tutup. Kalau dulu, tu la jalan aku pi lab kat IMR masa final year project aku dulu, kawan2 aku pun selalu lalu situ je kalau nak pi animal house kat IMR.

4. Pintu belakang yang menghala ke HKL dah tutup untuk kereta. Aku perasan, cuma motosikal & pejalan kaki je yang boleh lalu situ.

5. Aku rasa time aku belajar dulu, macam takde je cat Blok A ke B ke C ke apa2 la kat setiap blok yang ada. Ke aku yang pelupa? Hmm...

6. Ada bangku untuk melepak2 berdekatan tangga utama kat foyer TIBE, dulu takde (kot...).

7. Pintu belakang kat DK4 dah tembus ke satu lagi lecture hall yang belum wujud semasa zaman aku belajar2 dulu.

8. Berhadapan blok opto & blok kafe ada satu kawasan tanah lapang yang berpagar yang tak dapat aku pastikan kawasan apakah itu. Kalau ada sesiapa student UKM-KCKL yang terbaca entry ni, jangan la segan silu bagitau aku apakah kawasan lapang itu ye...

9. Jabatan di bawah FSKB memang bertambah2 banyak.

10. Dah bertambah2 asrama luar untuk student sebab KTSN kat Taman Tasik Titiwangsa tu tak mampu nak tampung semua student.

11. Dr Ruzita dah jadi Pengetua KTSN ke? Laaa... Baru aku tau...

12. Yang lain2 tu, aku tak perasan apa lagi yang berubah.

Pernah pi UKM-KCKL lepas grad, kalau tak salah aku 2 kali - sekali masa pi meeting biomedic kat bilik mesyuarat FSKB, sekali masa nak jumpa member sebab nak bagi wedding present kat dia. Tapi dua2 kali tu pi sat sangat, tu yang tak perasan perubahan2 yang ada.

Ok la, tengok gambar pulak la, oke...

Blok yang menempatkan DK 1 & DK 2

Tengok jambatan ni teringat masa ternampak coursemate sendiri naik basikal tua sambil pegang henpon (time tu dia antara yang terawal la yang ada henpon, hehehe...)

Dulu kalau kitorang pi kelas jalan kaki, masuk ikut pintu pagar ni je. Lalu padang bola HKL, emergency dept, forensik sume...

DK 4 - tempat kursus berlangsung

Wah wah wah.. sedapnya cik adik berbaju purple tu makan...

Tempat menghilangkan lapar. Lepas OSPE (objective structured practical examination) Parasitologi, semua tak mau makan mihun/mee/laksa/spaghetti - geli tengok cacing, hehehe...

DK 4 - paling teringat muka Prof Rahim (Imunologi), Dr Rohi (Toksikologi), Dr Sharifa (Patologi) mengajar kitoraang kat dewan kuliah ni...

Library tempat menelaah/tidur/bertenet. Hai... macam2!

Kawasan lapang ni dulu tempat apa aaarrr??? Hilang ingatan terus!!


Image Hosted by ImageShack.us

Monday, June 1, 2009

kisah orang tak sayang nyawa

Kisah 1 - tiga orang budak lelaki dengan basikal mereka

Pagi2 tadi dah rasa macam nak kena sakit jantung. Mana taknya, ternampak 3 orang budak lelaki (mungkin dalam lingkungan umur 13-14 tahun) buat aksi stunt kat tengah2 simpang empat kat depan taman perumahan aku.

Budak2 tu semuanya naik basikal. Benda pertama yang aku terfikir adalah apa budak2 ni buat kat atas jalan/luar rumah pagi2 buta ni? Masa tu lebih kurang jam 7 pagi. Tau la cuti sekolah, tapi... Isk! Entahlah, tak tau nak kata apa...

Macam mana aksi stunt diorang? Mula2 ada 2 orang budak tiba kat traffic light simpang empat tu. Diorang stop sebab masa tu memang lampu merah dari arah diorang. Alih2 muncul seorang lagi budak (kawan budak2 dua orang tu la kot..) mengayuh basikal dengan sangat laju, melintas jalan tanpa tengok kiri dan kanan, Yang kawan2nya pulak ikut la si kawan yang konon2 'berani' tu melintas jalan.

Waktu pagi, tau2 aje la kan... Time orang keluar nak ke tempat kerja. Seorang budak tu (kawan kepada budak 'berani' tu) nyaris2 je nak kena langgar dengan oncoming car. Tu kalau kena langgar, cedera sikit2 ke, cedera parah ke, mati katak ke, siapa nak bertanggungjawab tu?

Isk... Tu kalau tegur budak2 tu sure kena sound balik dengan mak pak diorang tu. Jadi, kepada mak pak di luar sana, tolonglah nasihat anak2 supaya jangan buat benda bukan2, contohnya macam aksi dah tak sayang nyawa macam budak2 3 orang tu.

p/s: Susahnya jadi ibu bapa zaman sekarang ni...



Kisah 2 - seorang lelaki mereng dengan motosikalnya

Tadi cerita pagi masa nak gi kerja. Ni cerita time tengahari pulak, masa nak balik ke rumah sekejap.

Jalan dari tempat kerja ke rumah aku ada stretch yang berliku2, banyak selekoh. Dalam barisan kereta, van & MPV, Kelisa aku yang paling belakang. Aku drive pada kelajuan standard kat kawasan tu - about 50 km/h. Kenderaan2 lain kat depan aku pun macam tu jugak.

Tiba kat satu selekoh ni, ada sebijik motosikal yang ditunggang oleh seorang lelaki nak memotong Kelisa aku. Yang peliknya, masa dia nak memotong tu, dia makan jalan sebelah sana tu sampai ke tengah2 lane. Dah la masa kat selekoh tu ada lori pasir dari opposite direction. Mamat tu macam main acah2 pulak dengan lori pasir tu sampai lori pasir tu hon 2-3 kali. Lepas dah kena hon, baru mamat tu masuk lane yang betul balik, tu pun aku rasa mamat sipi2 je nak langgar lori tu. Aku perasan mamat tu boleh tersengih2 lagi lepas 'berjaya' mengelak lori pasir tu.

Dah lepas aksi mengelak lori pasir, mamat tu boleh pulak main acah2 dengan kereta2 lain dari opposite direction, jenuh la kereta2 tu dok mengelak mamat tu. Sakit hati je aku tengok...

Then dia potong lak kereta depan aku. Tiba2 kereta depan brek mengejut. Aku pun terpaksa la brek mengejut, kalau tak karang tercium bumper kereta depan pulak. Rupa2nya elok je si mamat biol tu overtake kereta depan, dia terus je ke bahu jalan sebelah kiri tanpa apa2 signal, and of course la secara mengejut kan. Lepas tu dia tersengih2 lagi macam kerang busuk.

Siapa la yang tak geram. Aku rasa macam nak je stop, lepas tu tampar muka mamat tu, bagi bekas tapak tangan aku ni lekat seminggu kat muka dia. Memang gila la mamat tu. Aku rasa mamat tu memang dah nak mati sangat dah tu. Tu kalau kena langgar depan mata aku tu, aku takkan berhenti untuk tolong, tapi untuk gelakkan je. Baru padan muka!!!

p/s: Life zaman sekarang ni boleh menyebabkan orang jadi tak betul...



Image Hosted by ImageShack.us

Sunday, May 31, 2009

Seminggu yang membosankan...

Dua minggu lepas, seminggu duduk saja di rumah. MC sebab denggi. Bosan. Walaupun begitu, bersyukurnya sebab tak perlu masuk wad. Kalau tak, mesti lagi bosan. Dah la tak tahan sejuk aircond kat hospital. Tidur malam pun boleh menggigil2 walaupun pakai stokin tebal & berselubung bagai.

Nak solat dengan jarum di tangan pun mesti susah sikit daripada biasa. Aku akui aku memang kurang arif tentang solat orang sakit. Ada beli VCD ceramah tentang kaedah2 solat orang sakit, tapi malangnya VCD player (zaman tok kadok punya) kat rumah tu rosak pulak tiba2. Tak tau la kenapa dengan player tu, merajuk kot sebab kitorang ada cakap depan2 dia pasal nak beli DVD recorder yang canggih, hehehe... Nak play kat PC, macam tak support je format dalam VCD tu, huhu!

Huh! Banyak pulak alasan aku ni. Takpe, akan aku usahakan untuk dapatkan info tentang solat orang sakit secepat mungkin. Mana tau, esok lusa, minggu depan, bulan depan atau tahun depan, aku atau ahli keluarga atau kawan2 kena masuk hospital. Sekurang2nya ada sedikit ilmu yang boleh aku ajarkan kepada mereka & diri aku sendiri.

Berbalik kepada duduk saja di rumah selama seminggu, memang membosankan. TV & internet la yang aku layan masa kat rumah, sampai dah tak tau nak tengok cerita apa, nak search tentang apa kat internet (eh, cubalah search pasal solat orang sakit, aparaaa!!!). Minum 100 Plus berbotol2 sampai kembung perut aku ni. Tak tau la berapa kali aku masuk toilet menunaikan hajat yang tak boleh tak ditunaikan. Letih jugak.

Apa2 pun, alhamdulillah sebab sekarang dah sihat semula... :)


Image Hosted by ImageShack.us

Monday, May 18, 2009

Kedemaman di hari Isnin

Haishhh!! Apa la nasibku ini asyik demam saja... Baru letak artikel pasal A H1N1 kat blog, ters la demam. Tapi aku bukan kena demam yang tu yerrr...

Demam mula dari Jumaat lepas lagi, tapi bukan la demam sampai takleh gerak. Makan masih berselera, badan pun takde la lenguh2, cuma suhu tinggi & sakit kepala (sebab kepala panas sangat la ni!). Berapa banyak panadol dah aku telan...

Hari ni, EL, duduk saja di rumah. Nak gi klinik ambik MC macam segan pulak sebab dalam pukul 11 tadi, badan macam dah berpeluh2, nak kebah la tu kot. Kalau gi jumpa doktor, karang doktor kata kita tipu dia lak, huhu!

Walaupun badan dah kebah, kepala masih lagi sakit2, pastu asthma pun datang jugak. Biasa la, aku ni kalau demam, tak sah kalau tak kena asthma jugak.

Harap2 esok pagi badan jadi sihat seperti sedia kala.


Image Hosted by ImageShack.us

Bantulah Saudara Kita di Palestin. Boikot Israel!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin