Saturday, March 7, 2009

Geng yang paling best dalam Malaysia


Salam semua.

Semalam sempat jugak meluangkan masa gi tengok Geng: Pengembaraan Bermula kat GSC Alamanda Putrajaya. Selama2 hidup aku lebih suku abad ni, tak pernah terlintas di kepala otakku untuk gi tengok filem melayu kat wayang. Bila tengok petikan atau di sebalik tabir filem2 melayu kat TV, aku tak rasa teruja pun nak gi tengok kat wayang. Kalau nak tengok pun, tunggu ada orang nak belanja, tak pun beli DVD pirate kat pasar malam. Oleh itu, di sini aku mengaku yang aku salah seorang daripada mereka yang menyumbang ke arah kelembapan suasana perfileman tempatan, muahahaha!!!

But, for once, filem animasi yang ini sangat2 mengujakan aku. Ye la, mana tak teruja, tengok di sebalik tabir dia pun dah lawak gila. Tengok 2 kali pun aku masih boleh gelak sakan. Punya lah bersungguh2 aku pujuk my significant other nak ajak dia gi tengok filem ni. Aku siap offer diri untuk belanja tiket wayang, hehehe.. Last2 dia setuju. Gembira tak terkira la aku (macam budak2!).

Aku pun cepat2 la call GSC untuk book tiket. Pastu, semalam, tergerak lambat sikit dari rumah. Punya lah aku gabra... Ye la, kalau lambat kang, pihak wayang mestilah open seats yang diorang reserve untuk phone or online reservation kepada walk-in customers pulak. So nanti kitorang pun kena beli tiket secara walk-in macam orang2 lain jugak, huhu! Tapi, memang cun2 je kitorang sampai kat kaunter, masa tu tinggal lagi 2 minit je sebelum diorang akan open seats tu untuk orang lain. Fuuhhhh, lega!!!

Dan filem Geng memang tak menghampakan aku & my significant other. Tak menyesal gi tengok. Lawak2nya sungguh refreshing, & ada jalan cerita yang boleh diikuti (walaupun mungkin sedikit berat untuk budak2 kecik).

Kisahnya begini... Eh, aku nak kena cerita ke? Takyah la ek? Spoil la nanti kalau dah tau cerita sebelum gi tengok kat wayang kan, hehehe... Lagipun mesti korang dah tau kan jalan cerita Geng ni. Jadi, aku rekomen korang gi la tengok filem Geng ni kat wayang yerrr...

Cuma ada beberapa la komen yang aku boleh buat tentang filem ni:

1. Cemana Badrol boleh tatau rumah atuk dia kat mana? Kata rapat dengan atuk... :)

2. Part yang seram agak berlebihan dalam filem ni. Masa tengah tengok wayang semalam, ada beberapa orang budak yang duduk berdekatan kitorang, ngadu kat mak pak diorang yang diorang takut. Cian aku dengar...

3. Bahasa si Oopet ada sedikit pelik, seolah2 dia sedang berdialog macam manusia. Tapi takpela, sebab dia kan haiwan imaginasi, datangnya pun dari dunia imaginasi juga kan...

4. Audio ada sedikit kureng. Tapi selepas membaca penerangan Atuk Ranggi (yihaa!!!) kat blog Les Copaque, aku dah faham sikit2 kepayahan yang mereka lalui.

Teringat lak, semalam masa part nyanyi2 ala Hindustan dalam filem ni, ada beberapa orang budak2 kecik yang sangat enjoy, sampai sanggup pi depan skrin tu berjoget. Seronok tengok gelagat budak2 tu :D

Apa2 pun, syabas buat krew Les Copaque kerana berjaya memikat hati rakyat Malaysia!

Lepas ni aku akan tunggu korang keluarkan DVD filem ni pulak, takkan kulepaskan peluang untuk memiliki yang original (please don't support piracy *insaf...*).

Diharap juga para pembikin filem tempatan yang selama ni dah rasa hebat sangat dapat membuka mata anda seluas2nya, jangan jadi bodoh sombong ye... Tak semestinya orang yang dah berpengalaman tidak boleh belajar dari orang2 yang baru bermula.

To Les Copaque crews, keep up the good work! Jangan lupa generate idea yang lagi best untuk filem2 seterusnya :)

Image Hosted by ImageShack.us

Bantulah Saudara Kita di Palestin. Boikot Israel!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin