Wednesday, March 11, 2009

Laboratory Animal Workshop - Part 1

Aku gi Lab Animal Workshop pada 24 - 26 Feb baru2 ni. Ala bukan jauh pun, kat tempat keja aku jugak, hehe... Aku memang wajib gi sebab keje2 aku akan melibatkan lab animals, especially rats & mice. Dan aku gi bengkel ni sebagai peserta merangkap urusetia bidan terjun, memang meletihkan...

Macam mana boleh jadi urusetia ni? Sebenarnya aku yang buat paperwork untuk di submit kepada human resource department (aku ni yang menurut perintah bos aku je...), so aku expect aku ni akan jadi peserta biasa je. Tapi tengok2, budak2 HR masukkan nama aku sebagai urusetia. Adehhh la... Tu nak memudahkan kerja diorang la tu.

Pada pagi hari pertama, mestilah ada participants' registration bagai kan. Dan aku ditinggalkan terkontang-kanting sorang2 untuk uruskan registration diorang, budak2 HR M.I.A.! Dalam pada tu, aku sempat bukak pintu & lampu bilik kuliah yang aku book seminggu sebelum bengkel bermula. Tengok2 rupa2nya takde PC mahupun laptop, dan juga takde LCD projector dalam bilik tu. Berderau darah aku! Last2 mintak tolong sorang kawan aku ni tolong tengok2kan registration sementara aku sprint ke pejabat HR.

Macam agak bengang di situ sebab diorang tak sediakan peralatan yang sepatutnya. Pastu diorang boleh kata bilik kuliah yang aku book tu bukan atas tanggungjawab diorang, so diorang tak sediakan benda2 tu. Diorang ingat semua orang tau ke benda2 yang diorang cakap tu, kenapa tak cakap awal2??? Panas betul hati aku pagi tu. Last2 aku cari sendiri department mana ada laptop & LCD projector yang boleh aku pinjam untuk pagi tu. Nasib baik la jumpa orang yang sudi nak pinjamkan.

Sesampai je kat bilik kuliah, rupa2nya dah start perasmian. Apa lagi, berebut2 aku pasang laptop & LCD projector. Nasib baik juga ada orang yang sudi tolong aku lagi. Tapi nasib baik bengkel tu cuma untuk staf kat tempat aku je, so takde la yang gah2 kat atas pentas (eh, mana ada pentas kat bilik kuliah, hehehe...).

Bengkel 3 hari tu merangkumi sesi kuliah pada waktu pagi & sesi praktikal pada waktu petang. Pensyarah2nya pula seramai 4 orang, dijemput khas dari Fakulti Perubatan Veterinar UPM. Sesi kuliah macam biasa la, ada tajuk yang sangat menarik, & ada juga tajuk yang membosankan. Standard la kan...

Yang best, masa praktikal waktu petang. Ye la, dapat pegang tikus, mencit & arnab, hehehe... Aku macam agak takut nak pegang arnab, maybe sebab dia besar kot. Yang paling senang nak handle mestilah mencit, sebab sangat kecik dan comel.

kenapa la engkau comel sangat wahai mencit?

ni pulak tikus dewasa. nampak gak comel sebab warna putih, kalau warna lain aku rasa aku geli kot...

cian tikus2 ni, agaknya diorang gabra sebab tengok ramai sangat manusia dok jenguk2 cage diorang

helo, ni tengah sesi praktikal ke sesi menyembang ni?


bersambung pada episod akan datang...

Image Hosted by ImageShack.us

Bantulah Saudara Kita di Palestin. Boikot Israel!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin