Friday, May 15, 2009

Kes pertama flu A(H1N1) di Malaysia

Kes pertama flu A(H1N1) di Malaysia
May 15, 09 1:40pm
kemaskini 4.26pm


Seorang pelajar 21 tahun mangsa pertama disahkan positif dijangkiti wabak influenza A(H1N1) atau selesema babi - kes pertama di Malaysia, demikian diumumkan oleh Kementerian Kesihatan hari ini.

"Kementerian ingin memaklumkan mengenai satu kes yang dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh dan telah disahkan positif influenza A(H1N1) melalui ujian makmal yang dilakukan hari ini," kata Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican.

"Ia merupakan kes yang pertama influenza A(H1N1) dikesan di Malaysia."

Pelajar itu, yang baru pulang dari Amerika Syarikat pada Rabu lalu, mula mengalami demam, sakit tekak dan sakit badan semalam
dan dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh pada hari yang sama.

"Beliau telah diberi rawatan antivirus dan berada dalam keadaan stabil," kata Dr Mohd Ismail dalam satu kenyataan di laman web rasmi kementerian berkenaan.

(Baca seterusnya di sini.)



Malaysia confirms first H1N1 flu case
Posted: 15 May 2009 1432 hrs

KUALA LUMPUR: Malaysia confirmed on Friday its first case of H1N1 flu, the country's top health official said.

"I can confirm (that it) is the first case in Malaysia," Health Director General Ismail Merican told AFP. His confirmation followed a statement from the health ministry giving details of the country's first case.

"The patient is a 21-year-old male student who had just returned from the United States on May 13, 2009 and who was down with fever, sore throat and body aches on May 14," it said.

"This is the first A (H1N1) flu case found in Malaysia," the statement added.

(Read the rest of the story here.)


Nota: Ni yang rasa taknak keluar rumah ni. Ada siapa2 nak volunteer jadi orang pertama nak mulakan kempen guna face/surgical mask???



Image Hosted by ImageShack.us

3 comments:

CATZ said...

makan ubat ye...cepat sembuhhh...

Anonymous said...

Beberapa hari lepas sebuah akhbar tempatan melaporkan yang CDC di Amerika Syarikat telah confirm virus H1N1 adalah dari babi. Sebab tu lah Allah haramkan hambanya memakan babi! Pemakan babi boleh dicam dan dijangkiti oleh virus H1N1, member lah katakan. Terlalu banyak reasons why not to eat pork.

al-qamar said...

@Catz, tenkiu... alhamdulillah sekarang dah baik...

@Anon, sebenarnya semua yang dah ditetapkan oleh Allah utk kita ni ada hikmah di sebaliknya, sama ada kita tau reasons nya atau tidak, kan? :)

Bantulah Saudara Kita di Palestin. Boikot Israel!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin