Monday, June 1, 2009

kisah orang tak sayang nyawa

Kisah 1 - tiga orang budak lelaki dengan basikal mereka

Pagi2 tadi dah rasa macam nak kena sakit jantung. Mana taknya, ternampak 3 orang budak lelaki (mungkin dalam lingkungan umur 13-14 tahun) buat aksi stunt kat tengah2 simpang empat kat depan taman perumahan aku.

Budak2 tu semuanya naik basikal. Benda pertama yang aku terfikir adalah apa budak2 ni buat kat atas jalan/luar rumah pagi2 buta ni? Masa tu lebih kurang jam 7 pagi. Tau la cuti sekolah, tapi... Isk! Entahlah, tak tau nak kata apa...

Macam mana aksi stunt diorang? Mula2 ada 2 orang budak tiba kat traffic light simpang empat tu. Diorang stop sebab masa tu memang lampu merah dari arah diorang. Alih2 muncul seorang lagi budak (kawan budak2 dua orang tu la kot..) mengayuh basikal dengan sangat laju, melintas jalan tanpa tengok kiri dan kanan, Yang kawan2nya pulak ikut la si kawan yang konon2 'berani' tu melintas jalan.

Waktu pagi, tau2 aje la kan... Time orang keluar nak ke tempat kerja. Seorang budak tu (kawan kepada budak 'berani' tu) nyaris2 je nak kena langgar dengan oncoming car. Tu kalau kena langgar, cedera sikit2 ke, cedera parah ke, mati katak ke, siapa nak bertanggungjawab tu?

Isk... Tu kalau tegur budak2 tu sure kena sound balik dengan mak pak diorang tu. Jadi, kepada mak pak di luar sana, tolonglah nasihat anak2 supaya jangan buat benda bukan2, contohnya macam aksi dah tak sayang nyawa macam budak2 3 orang tu.

p/s: Susahnya jadi ibu bapa zaman sekarang ni...



Kisah 2 - seorang lelaki mereng dengan motosikalnya

Tadi cerita pagi masa nak gi kerja. Ni cerita time tengahari pulak, masa nak balik ke rumah sekejap.

Jalan dari tempat kerja ke rumah aku ada stretch yang berliku2, banyak selekoh. Dalam barisan kereta, van & MPV, Kelisa aku yang paling belakang. Aku drive pada kelajuan standard kat kawasan tu - about 50 km/h. Kenderaan2 lain kat depan aku pun macam tu jugak.

Tiba kat satu selekoh ni, ada sebijik motosikal yang ditunggang oleh seorang lelaki nak memotong Kelisa aku. Yang peliknya, masa dia nak memotong tu, dia makan jalan sebelah sana tu sampai ke tengah2 lane. Dah la masa kat selekoh tu ada lori pasir dari opposite direction. Mamat tu macam main acah2 pulak dengan lori pasir tu sampai lori pasir tu hon 2-3 kali. Lepas dah kena hon, baru mamat tu masuk lane yang betul balik, tu pun aku rasa mamat sipi2 je nak langgar lori tu. Aku perasan mamat tu boleh tersengih2 lagi lepas 'berjaya' mengelak lori pasir tu.

Dah lepas aksi mengelak lori pasir, mamat tu boleh pulak main acah2 dengan kereta2 lain dari opposite direction, jenuh la kereta2 tu dok mengelak mamat tu. Sakit hati je aku tengok...

Then dia potong lak kereta depan aku. Tiba2 kereta depan brek mengejut. Aku pun terpaksa la brek mengejut, kalau tak karang tercium bumper kereta depan pulak. Rupa2nya elok je si mamat biol tu overtake kereta depan, dia terus je ke bahu jalan sebelah kiri tanpa apa2 signal, and of course la secara mengejut kan. Lepas tu dia tersengih2 lagi macam kerang busuk.

Siapa la yang tak geram. Aku rasa macam nak je stop, lepas tu tampar muka mamat tu, bagi bekas tapak tangan aku ni lekat seminggu kat muka dia. Memang gila la mamat tu. Aku rasa mamat tu memang dah nak mati sangat dah tu. Tu kalau kena langgar depan mata aku tu, aku takkan berhenti untuk tolong, tapi untuk gelakkan je. Baru padan muka!!!

p/s: Life zaman sekarang ni boleh menyebabkan orang jadi tak betul...



Image Hosted by ImageShack.us

Bantulah Saudara Kita di Palestin. Boikot Israel!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin